lördag, oktober 6

Musikåret 2018 - tredje kvartalet



Så har det gått tre månader till av året och under hårda förhandlingar (med mig själv) finns nu en lista med 25 rekommenderade låtar.

Men egentligen hade jag bara behövt välja 14 låtar, för viktigast att höra är de elva spåren på Tirzahs debutabum "Devotion". En samling nedskalade, enkla relationssånger för den som stannat hemma eller precis kommit tillbaka från klubben. Här valde jag titellåten, men jag hade i princip kunnat ta vilken som helst. Jag har svårt att tro att jag kommer tycka bättre om något annat album när året summeras.

Annars är det många väntade gamla bekanta, som Connan Mockasin, Neneh Cherry och The Radio Dept, men också nykomlingar som Sandro Perri, Wet och Little Simz. Och så den stora överraskningen: Rod Stewart, med en låt skriven av Paddy McAloon.

Till slut valde jag också att ha med Phosphorescents "New Birth in New England" trots att jag redan är lite trött på tralligheten. Men ni kanske inte hört den?

Varsågoda: Extra allt 2018 Q3

måndag, juli 2

Musikåret 2018 - andra kvartalet



Så nu har det tydligen gått tre månader sedan jag senast skrev något här... men nåja. Ni har inte väntat förgäves, här kommer nämligen sammanfattningen av det som hänt musikaliskt sedan dess.

Den extremt förkortade sammanfattningen, på enbart 25 låtar. Mycket fick strykas, som Maribou State, Björn Torske, the Saxophones, Hercules & Love Affair, Gallant, Jungle, Washed Out, Bastien Keb, Spiritualized, Tony Molina...

Men det blev ändå bra grejer kvar. Flöjta iväg med Mo Kolours och Rickard Jäverlig, dansa till DJ Koze och Wiley, vicka huvudet åt Cherrie och Makeness, få 90-talsvibbar av Snail Mail. Damien Jurado har blivit lite hesare med åren, men är fortfarande en av mina favoritröster. Kanye West fick inte med sitt solomaterial, men dyker upp hos Teyana Taylor. Och Childish Gambino fick vara med, trots att "This Is America" funkar bättre med video.

Lyssna och njut, här är Extra allt 2018 Q2!

måndag, april 9

Musikåret 2018 - första kvartalet



Jag brukar inte vara en av dem som utbrister "det är ett fantastiskt musikår - som vanligt!" - men i år är jag beredd att göra ett undantag. Det har kommit så mycket nytt och njutbart under årets första månader.

Dessutom fortsätter det att strömma in, så den här spellistan med första kvartalets 25 bästa låtar är redan obsolet, drygt en vecka in i Q2.

Varsågoda: Extra allt 2018 Q1

Mycket fick sållas bort, men mycket blev kvar: Art Feynman lajvar Arthur Russell, Kalle J lånar av Roger Sanchez, Yo La Tengo lever ut sina inre Beach Boys, George FitzGeralds "Roll Back" är redan kvalificerad till årsbästalistorna, Marlon Williams röst är nästan som att höra Antony Hegarty och så vågade Kali Uchis och Rejjie Snow  släppa släpiga sommarhits mitt i vintern.

Till och med det med störande detaljer är väldigt bra. Det finns kanske andra låtar jag borde valt från Jerry David DeCiccas album "Time the Teacher", men "I Didn't Go Outside Today" är en oemotståndlig titel.

Det finns bättre textrader än "When you sleep softly the angels come / like diamonds, like my love" men om jag ska höra dem sjungas ska det självklart vara av Helen Folasade Adu.

Och Soccer Mommy är ett svårslaget dåligt bandnamn, men det låter väldigt bra.

måndag, mars 19

Philip Roth 85 år



Även ett misslyckat bloggprojekt är ett bloggprojekt.

När jag för exakt ett år sedan skrev att jag tänkte läsa mig igenom hela Philip Roths bibliografi innan hans 85-årsdag och skriva 50 ord om varje bok, då lät det görligt. Jag hade ju till och med tjuvstartat.

Men sedan blev det annat att göra, annat att läsa, lite tid till att skriva. Så jag har varken hunnit igenom alla böckerna eller skriva om dem jag faktiskt läst.

Roth är ju inte svårläst, så det är inte därför jag inte hunnit igenom allt. Han är visserligen inte alltid ett nöje att läsa (ofta bitter, ibland närmast misogyn), men aldrig riktigt usel. Ibland ordrik, när han fått lite för mycket skrivlust. Och det tar emot att bara läsa en gammal amerikan när det finns nytt från andra delar av världen. För att inte tala om nya amerikaner.

Att jag inte hunnit skriva beror nog på att varje bok alltid hängde ihop med nästa. Han böcker hänger ihop, bildar en kedja av logiska fortsättningar eller rakt motsatta reaktioner. "Jaså ni trodde att jag inte kunde bli hemskare - kolla härå! Jaså ni trodde att jag BARA kunde vara hemsk - kolla härå! Jaså ni tror att allt handlar om mig - kolla härå!"

Så jag tänkte att jag skulle vänta med att verkligen säga något om till exempel de nio Zuckerman-böckerna innan jag läst dem allihop. Bra plan...

Men hursomhelst. Helt utan motiveringar, här är en rankning av de böcker jag läst hittills:
1. Letting Go (1962)
2. Goodbye, Columbus (1959)
3. Zuckerman Unbound (1981)
4. The Counterlife (1986)
5. Portnoy's Complaint (1969)
6. The Great American Novel (1973)
7. The Anatomy Lesson (1983)
8. When She Was Good (1967)
9. The Ghost Writer (1979)
10. Patrimony: A True Story (1991)
11. The Facts: A Novelist's Autobiography (1988)
12. The Professor of Desire (1977)
13. Our Gang (1971)
14. The Prague Orgy (1985)
15. The Breast (1972)
16. My Life as a Man (1974)
17. Operation Shylock (1993)
18. Deception (1990)
19. Reading Myself and Others (1976)

Just nu håller jag på med Roths näst längsta bok, "Sabbath's Theater" från 1995. De senare böcker jag redan läst tog jag inte med här, men jag tror att jag även vid omläsningar av "American Pastoral" och "Nemesis" kommer tycka mycket om dem.

söndag, mars 4

Oscarsvinnarna - redan nu!

Årets Oscarstippning är väldigt lat och okommenterad och - precis som alltid - helt baserad på hjärna, inte hjärta. Här är alltså inte de jag VILL ska vinna, utan de jag BERÄKNAR kommer att vinna:

Bästa film: "The Shape of Water"
Gardering: "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri"
 
Bästa regissör: Guillermo del Toro för "The Shape of Water"
Gardering: Christopher Nolan för "Dunkirk"

Bästa kvinnliga huvudroll: Frances McDormand i "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri"
Gardering (borde inte behövas här): Saoirse Ronan i "Lady Bird"

Bästa manliga huvudroll: Gary Oldman i "The Darkest Hour"
Gardering: Daniel Day-Lewis i "The Phantom Thread"

Bästa kvinniga biroll: Allison Janney i "I, Tonya"
Gardering: Laurie Metcalf i "Lady Bird"

Bästa manliga biroll: Sam Rockwell i "Three Billboards Outside Ebbing, Missouri"
Gardering: Willem Dafoe i "The Florida Project"

Bästa originalmanus: Jordan Peele för "Get Out"
Gardering: Greta Gerwig för "Lady Bird"

Bästa manus efter förlaga: James Ivory för "Call Me By Your Name" efter romanen av André Aciman
Gardering: Virgril Williamd och Dee Rees för "Mudbound" efter romanen av "Hillary Jorden" 

Bästa icke-engelskspråkiga film: "En fantastisk kvinna" (Chile)
Gardering: "The Square" (Göteborg)

Bästa animerade långfilm: "Coco"
Gardering: "Loving Vincent"

Bästa originalsång: "Remember Me" av Kristen Anderson-Lopez och Robert Lopez, från "Coco"
Gardering: "The Mystery of Love" av Sufjan Stevens, från "Call My By Your Name"

lördag, december 30

Avsluta året med en Supermix

Sist av alla (?) släpper nu Supermixtrion vår sammanfattning av musikåret 2017. Alldeles lagom till nyårsfesten, eller förberedelserna inför.

Här har Sara Martinsson, Fredrik Bergh och jag lagt ihop de 100 bästa och mest Supermixiga låtarna från året som gått.

Kanske kan ni gissa vem av oss tre som valt vilka låtar, men det fanns ganska mycket vi var överens om också. Till exempel Stormzy. Där var problemet mest att välja vilken låt han skulle få med. Sara vann (för hon fyllde år).

Så här är hela listan. Från en mjukt poppig inledning till ett mer minimalistiskt dansgolvsslut. Om du startar den strax efter klockan 17 på nyårsafton så kommer ditt år avslutas av att Four Tets "Two Thousand and Seventeen" tonar ut.

Varsågoda: Supermix: hits 2017

söndag, december 24

Julkalendern: Läsning



Om jag då knappt alls sett på tv eller film under 2017 och inte gått på väldigt få, men inte heller väldigt många konserter, vilken kultur har jag då tagit del av? Visst, musik. Men då främst i låtform. Inget album har träffat mig tillräckligt för att bli Årets Album Med Stora Bokstäver.

Men så har jag läst en del.

Om jag räknat rätt i listan över böcker jag läst så kom tretton av dem ut i år. Då har jag tagit med Ocean Vuongs ”Natthimmel med kulhål” (från 2016) och Maggie Nelsons “Blått” (från 2009), som översattes till svenska i år.

Tretton böcker. Det är ju inte så stor del av utgivningen.

Men jag läste ju en massa annat också, inklusive några eftersläntrare från 2016 års bokflod. Sedan gick en hel del tid åt till Philip Roth. Jag läste 15 av hans böcker, men kommer ändå inte ha hunnit igenom hela bibliografin innan han fyller 85 år i mars. Jag har heller inte tagit mig tid att skriva här på Extra allt om varje bok, som planen var. Den bästa jag läste under 2017 var nog “The Counterlife”.

Och så läste jag till slut Eve Babitz. Jag hade skjutit på det, för att inte mata L.A.-abstinensen. Nu har jag den allvarligt, för “Slow Days, Fast Company” och “L.A. Woman” var fruktansvärt bra. Joan Didions "South and West", som gavs ut i år, var lite av ett motgift, med sina ärliga och lite mögeldoftande beskrivningar. Absurt att texterna inte har givits ut förrän nu, men på något sätt tröstande att påminnas om att Didion ibland misslyckades.

När jag bara hann med tretton 2017-böcker så kan man ju undra varför en av dem fick bli Per Schlingmans “I maktens öga”. Att han fick en hyfsat recension av Daniel Suhonen gjorde mig nyfiken och bitvis var det intressant med en interiör från krishantering i Almedalen, men allra mest var det fruktansvärt spekulativt. Mord och sex och "makt" utan innehåll.

Några andra svenska debutanter var bättre: Niklas Elmers "Trojkan", Emma Ahlqvists serieroman  “Ta mig härifrån” och Johannes Klenells ”Det fria ordet”, men framför allt Agnes Lidbecks “Finna sig” och ännu mer Isabelle Ståhls “Just nu är jag här”. De två böckerna tror jag också kommer åldras fint och kommer kunna sättas i händerna på barnbarn som undrar hur vi hade det på 2010-talet. Vad barnbarnen kommer säga om "En annan historia", med Lina Thomsgård som redaktör, det får historien utvisa. Förhoppningsvis "behövdes den här boken, fick man inte lära sig om de här i skolan?"

Irländska debutanten Sally Rooneys "Conversations with Friends" är mer tidlös, men det sömlösa sätt som kommunikation via mail, chatt, sms och mobiler användes gör den väl tidstypisk. Alldeles oavsett så var det en mycket bra bok.

Men allra bäst i år var Johannes Anyurus “De kommer att drunkna i sina mödrars tårar”. Så otroligt skickligt upplagd. Ingenting kändes så välbehövligt i år som en dystopi som ändå innehöll hopp.

Så därför: den boken var årets verk. Hoppas alla som inte redan läst den sliter upp sina julklappspapper och hittar det mörkblå omslaget. God jul, önskar alla på Extra allt, inklusive Pigpen.

lördag, december 23

Julkalendern: XX-tröjan


Jag hade tänkt att inte ta upp The XX i årets julkalender. De har ju alltid fått vara med som en av det årets bästa grejer så fort de rört ett finger - som grupp eller solo. Det är ett jävla tjat. Borde döpa om bloggen till E-theXX-tra allt.

Men även om jag först tyckte att årets album "I See You" var alltför anpassat till arenor så bet det sig fast, som allt trion har jag. Och det är ett av de album jag lyssnat på allra mest i år - i dessa tider av utryckta, enskilda låtar i spellistor.

Så därför känner jag mig tvingad att ha med dem även i årets julkalender. Men kanske kan jag låtsas variera mig genom att ta med deras officiella jultröja? Årets mysigaste merch.

fredag, december 22

Julkalendern: Årets låtar



Årets 100 bästa låtar är så svängiga att julvärden Pigpen plockat fram sin kontrabas.

Om ni inte behöver öva ert musicerande kan ni ju använda spellistan till att julstressa eller julslappa - det finns delar av de mer än sex timmarna som passar till alla olika sinnesstämningar.

Där finns stora hits med Drake, Tove Lo och Sampha. Där finns gamla (men inte för gamla) bekanta som Björk, Morrissey och Snoop Dogg. Där finns nya röster som Ty Senoj, Brahny och Phoebe Bridgers.

Där finns Baxter Dury som säger "salamander" och "Maserati" med mer swagger än någon annan. Där finns King Krule som låter som om han håller på att somna.

Här är den: Extra allt 2017

torsdag, december 21

Julkalendern: Hej då




Tänk vad mycket de här fina gubbarna gav oss. Tack för allt och hej då, Gösta Ekman, Hans Alfredson, Torgny Lindgren, Glen Campbell, Walter Becker och Tom Petty!

Dessutom tack och hej då till Leon Ware, Chuck Berry, Roger Moore, Martin Landau, Loffe Carlsson, Rickard Wolf, Magdalena Ribbing, Hiroshi Kamayatsu, Michael Nyqvist, Jerry Lewis, Ulf Stark, Jonathan Demme, Fats Domino, Valerie Carter, Paula Fox, John Hurt, Harry Dean Stanton
Bunny Sigler, Dick Bruna, Bill Paxton, Björn Granath, William Onyeabor, Malcolm Young, George Young, Charles Bradley, Sam Shepard, Holger Czukay, Jeanne Moreau, Lennart Nilsson, Michael Bond, Clyde Stubblefield, Bobo Karlsson, Miguel Ferrer, Maggie Roche, Al Jarreau, Chris Cornell, Adam West, Jimmy Breslin, Mary Tyler Moore, David Axelrod, Stig Grybe, Lars-Erik Berenett, Zygmunt Bauman och Peter Sarstedt.

onsdag, december 20

Julkalendern: "Baby"





Vilken av årets låtar med titeln "Baby" tyckte du bäst om, den med Baba Stiltz eller den med Tei Shi?

(Själv föredrar jag Baba, men tycker även om Tei.)